تاریخ انتشار : دوشنبه 27 تیر 1401 - 10:31
کد خبر : 1377

غدیر؛ روز اکمال دین و اتمام نعمت

غدیر؛ روز اکمال دین و اتمام نعمت
غدیر بزرگترین عید شیعیان است و به قدری نزد خداوند متعال جایگاه داشت که این روز را روز اکمال دین و اتمام نعمت قرار داد و عدم اعلام جانشین از سوی پیامبر را به منزله عدم انجام رسالت شمرد.
به گزارش نسیم شیراز،  برخی مکان ها و ایام در دین مبین اسلام از جایگاه رفیع و اهمیت خاصی برخوردار است و آداب ویژه ای برای این اماکن و ایام معین و سفارش شده است.
 عید غدیر به عنوان مهم‌ترین عید مسلمانان به ویژه شیعیان است زیرا در این روز از سوی خداوند به پیامبر وحی شد آنچه از سوی پروردگارت به تو نازل شده، ابلاغ کن و اگر نکنى رسالتش را به انجام نرسانده‌ای.
این انتصاب به قدری نزد خداوند متعال جایگاه داشت که این روز را روز اکمال دین و اتمام نعمت قرار داد و عدم اعلام جانشین از سوی پیامبر را به منزله عدم انجام رسالت شمرد.
در روز عید غدیر خداوند مسلمانان را از برکات بیشماری بهره مند می سازد هرچند که برخی افراد ممکن است در غفلت به سر برده و متوجه این برکات عظیم نشوند همان طور که عده ای در همان صدر اسلام نیز غفلت کرده و از غدیر و سفارش پیامبر روی گردان شدند.
عید غدیر، عیدی است که نام آن در آسمان‏ها مشهورتر از زمین است و اگر مردم فضیلت واقعى این عید را مى‌شناختند، ملائکه روزى ۱۰ بار با آنان مصافحه مى‌کردند.
 عید غدیر در میان سایر اعیاد به قدری جایگاه دارد که فرموده‌اند در میان روزهاى عید فطر و قربان و جمعه همانند ماه در میان ستارگان است.
در ادامه به بیان برخی از آداب و اعمالی که در روز غدیر سفارش شده است می پردازیم.
روزه
اولین مورد از آداب غدیر روزه است وبه تعبیر امام صادق (ع) روزه ی این روز معادل روزه‌ی تمام عمر دنیاست، اگر کسی به اندازه تمام عمر دنیا زنده بماند و تمام آن را روزه بگیرد ثواب آن به اندازه ثواب روزه در روز غدیر است و روزه روز غدیر نزد خداوند عزوجّل معادل صد حج و صد عمره مقبول است.
 در روایتی دیگر آمده است که غدیر، روز عید، شادی و سرور و روزه برای شکرگزاری به درگاه خداوند عز و جل است؛ روزه‌ی آن معادل شصت ماه از ماه‌های حرام است.
نماز غدیر
امام صادق(ع) برای روز عید غدیر سفارش به خواندن نمازی دو رکعتی کرده است و نمازگزار باسد بعد از دو رکعت نماز،‌ سجده کند و صد مرتبه  شکر خداوند عز و جل بجا بیاورد.
انفاق
یکی دیگر از آداب سفارش شده در روز عید غدیر، انفاق کردن است و امام رضا علیه‌السلام فرمود: “و آن همان روزیست که خداوند بر حال کسی که در آن روز عبادت کنند و یا بر خود و اهل و عیالش و برادرانش انفاق کند، می‎‌افزاید و او را از آتش آزاد می‎‌کند.”
پوشیدن جامه نو
در روز عید غدیر پوشیدن جامه نو و در آوردن لباس های سیاه و زدودن غم و اندوه سفارش شده است.
در خصوص لباس پوشیدن و زینت کردن در اسلام شرط این است که عفت مخدوش نشود و زن یا مرد عفیف باشد. موضوع دوم این است که خانم ها در زینت کردن ضمن این که عفت را رعایت می‌کنند و زینت خود را از چشم نامحرم دور نگه می‌دارند. حجاب شرعی‌شان را رعایت می‌کنند و جلوه‌گری نمی‌کنند.
افطاری دادن
روز غدیر روز تزکیه و ترک گناهان بزرگ و کوچک و روز عبادت و افطار روزه‌داران است، هر کسى در روز غدیر روزه‎‌دار مؤمنى را افطار دهد مانند این است که هزار هزار را افطار داده باشد.
لبخند زدن
غدیر روز خنده و تبسم و شادی است و هرکس به صورت برادر مؤمن خود در روز غدیر لبخند بزند، خداوند در روز قیامت با نظر رحمت به او می‌نگرد و و هزار حاجت او را برآورده می‌کند و برای او قصری در بهشت از یاقوت سفید بنا می‌کند و صورت او را بشاش می‌کند
غسل و معطر کردن
 روز غدیر لازم است مؤمن ابتدا روز غسل کند و پاکیزه‌ترین و فاخرترین لباس خود را بپوشد.
هدیه دادن و اطعام
سفارش شده در روز غدیر از آنچه خدای متعال بر شما ارزانی داشته، به خانواده و برادرانتان هدیه دهید و ببخشید.
 غدیر روزی است که فرد با انجام اعمال سفارش شده در این روز می تواند توشه ای عظیم برای آخرت خود مهیا نموده و با گرامیداشت این روز بزرگ و جایگاه رفیع حضرت علی ع، دنیا و آخرت خود را آباد نماید.
انتهای پیام/
منبع خبر: شیرازه
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مردم برای مردم

اخبار ایران و جهان

ورزشی

آشنایی با فرصت ها و تهدید ها

اقتصادی